2.0-fenomenet ved Universitetsbiblioteket i Trondheim

by

Blogger florerer ved UBiT. Dette er en del av det svært positive tiltaket fremmet av bla. Joost Hegle, Arnt Dragsten, Rune Branshaug, Karen Buset mf. Jeg føler av og til at noe glemmes i det hele: nemlig at det hele i 2.0 dreier seg om folk.

Det er mye snakk om folkene vi skal hjelpe med de nye mulighetene 2.0 teknologier gir oss, men det er forsåvit jeg vet ikke nevnt at det er fra folk for folk som er viktig, det er nok det sosial betyr.

Grunnene til at 2.0 er viktig i forhold til bibliotek er at ansatte ved bibliotek anses som kompetente folk som har peiling på en del ting (altså ikke alt, men en del ting) bla. det å finne ting, eller bære Birkenstock tøfler. Derfor er det verdt bryet å ta kontakt og snakke med oss. Web 2.0 gjør at arenaet for dette endres fra det fysiske biblioteket til det virtuelle. Vi trenger fortsatt å ha en kompent fagperson som sitter bak dette laget med teknologi.

Det skumle er at tonullifiseringa kan lede oss inn en en epoke der vi trenger faktisk flere folk til å betjene publikum pga. at vi prøver å dekke flere og flere behov innen flere spisse områder, i tillegg til at det forventes at biblioteket skal være frampå når det gjelder selve teknologien. Merk at de oftest siterte grunner imot 2.0 peker på at folk ikke har tid.

Jeg venter ikke at det kjøpes inn flere folk — kompentansen er jo allerede på plass — men omstilling er nok veien fram. Det ser ut som om de som er nevnt over har forstått dette: Det er blitt gjennomført en serie med tonullsemininarer som viser de ansatte hvilke muligheter finnes, og hvordan disse brukes. Spennende tider!


%d bloggers like this: