BIBSYS Ask 2

by

Sitter idag på seminar om BIBSYS Ask 2 (eller II, hvis du vil). Interessant.

Ask 2 grensesnittet er ganske AJAX-tung, og det er sydd sammen av flere webtjenester levert av BIBSYS.

Det spennende her er ikke noe i grensesnittet i BIBSYS Ask 2, som er ganske beta-aktig for tida, men mulighetene å selv sy sammen de tjenestene som BIBSYS bruker for å lage BIBSYS Ask 2. Dette gjør at de ulike bibliotekene kan tilpasse bibliotekskatalogen til deres brukeres behov.

Hurra (for BIBSYS)!

Tags: , ,

4 Responses to “BIBSYS Ask 2”

  1. Pål Says:

    Høres bra ut, da bør man snarest demonstrere hvordan man kan benytte seg av Amazon, LibraryThing, Delicious, Google Books, Google Scholar på katalogpostene. Bibsys bør også kunne få til en dynamisk forbindelse til Google Books slik at man kan finne (noen flere enn Ole Husby sine skrifter) bibsyslenke til dokumenter man finner i Google Books.

    Så bør man også kunne åpne opp utviklingsdelen av katalogen slik at det går an å få innspill fra “communities” som er interessert i å videreutvikle og tilpasse, dvs. fri programvarelisenser til denne koden.

  2. brinxmat Says:

    Dette burde du demonstrert, ja!

    BIBSYS er en tjenesteleverandør på lik linje med Amazon, LibraryThing, Delicious, Google Books, Google Scholar, og det er dermed din oppgave å lage koplingene du beskriver.

    Som en leverandør av katalogdata har også BIBSYS rett til å stille krav til eventuelle mashup-ere på lik linje med andre tjenesteleverandører. Vi får se hvordan dette blir. Muligens begrenser de dette til BIBSYS bibliotek, kanskje ikke.

    Ole Husby sin grålitteratur er registrert utelukkende i BIBSYS. Pga. måten Google behandler eksportdataene BIBSYS leverte ut er disse dokumenter ganske synlig i Google Books. Prøv å søke i Google Books etter eget navn!

    Jeg lurer litt på hva som menes med “utviklingsdelen av katalogen”?

  3. Pål Says:

    For det første så mangler jeg kunnskapen til å lage mashups. For det andre så har jeg aldri vært borti noen mashup versjon av bibsys før. Fint om du kan gi meg noen eksempler? Dersom Bibsys ikke helt har bestemt seg for hvem som skal få lage mashup, så er det vel ikke mulig ennå?

    Med utviklingsdelen så mener jeg organisering av programeringen etter fri programvareprinsipper. Flere programmerere, bedre kode. Koha og OpenILS begynner å bli bra på grunn av at de kan utnytte stordriftsfordelene og det globale markedet som fri programvare har som sin store fordel.

    Bibsys sin eksport til Google Books har jeg ennå til gode å se resultater av. Fint om du kan sende et eksempel hvis du har det.

  4. brinxmat Says:

    Hmm. Flere av tjenestene som er levert av UBiT 2010 baserer seg på BIBSYS-webtjenester. Bloggen her dekker mye av sutringa mi ang. disse😀 Mash-up-able tjenester som leveres av BIBSYS for tida omfatter SRU, Z39.50, OAI. De som kommer snart inkluderer (tror jeg):

    en eller annen form for søk i flere kilder (eks. BIBSYS-basen, Libris, LoC, Science Direct…)
    autofullføring/skann funksjoner
    data om nyeste, mest lånte, etc.
    bibliografisk data for postene i samlet form

    emneord for søk
    forfatter-data for søk
    årstall for søk

    Min-side data

    Det er faktisk spennende ting her, men jeg tipper at det blir en del som ikke er like åpne for alle grunnet nødvendig personvern og eierskapsforhold til dataene som distribueres.

    BIBSYS sin forretningsmodel er litt ukjent for meg, men såvidt jeg ser har de ikke åpenkildekode. De baserer seg på standarder og leverer noen av sine tjeneste for eksterne gratis, men bruker hovedsakelig egenutviklede eller kommersielle løsninger. Om åpenkildekode er interessant for BIBSYS må du nok spør BIBSYS om — og det er mulig at det er føringer fra KD her òg.

    Hva Google gjør med eksporten har de som leverer ut data ingen kontroll over. Dumt, men sånn er livet. Søk etter “supplied by bibsys”, og du får en liten oversikt over konkrete poster fra BIBSYS. Jeg tror at BIBSYS levert ut hele katalogen, men det var kanskje bare noen få av disse som var unike. Jeg tror også at “find this item in a library” peker rett mot BIBSYS der det er bare BIBSYS som har. Norske hovedoppgaver/doktorgrader er nok representert godt her.

Comments are closed.


